För nyinflyttade
Välkommen som nyinflyttad i föreningen, vi hoppas att ni ska trivas!
Förhoppningsvis har ni redan hittat det mesta av den information ni sökte genom att titta igenom sidan, men skulle det vara något annat så är ni välkomna att kontakta någon av oss i styrelsen så ska vi försöka hjälpa till på bästa sätt.
Alla nyinflyttade bör få ett informationsblad i sin brevlåda, har ni inte fått det kan ni hitta det i filarean.
Bredband
Föreningen har fiber indraget i huset vilket innebär att du inte behöver teckna något separat avtal med t.ex Bredbandsbolaget, Telia eller ComHem. Hastigheten på bredbandet är 1000 Mbit/s, och det levereras av Bredband2 (www.bredband2.se) Kostnaden för bredbandet är inkluderat i din månadsavgift. Uttaget till detta sitter i de flesta lägenheter ovanför dörren, och det är bara att plugga in i datorn eller i en router för att komma ut på nätet. Inga inställningar behöver göras i din dator. För support eller liknande, vänligen kontakta Bredband2 kundservice på 0771-811 010. Det går även bra att koppla in IP telefoni genom detta. För mer information om villkoren i avtalet med Bredband2, läs dem här och här.
Namnskyltar
Vi brukar försöka vara steget före när det gäller namnskyltar på dörrar och i trappuppgångarna, men skulle vi ha missat detta så kan ni kontakta föreningens fastighetsförvaltare Nabo som administrerar detta åt föreningen. Fastighetsförvaltaren besöker vår fastighet varje onsdag och uppdaterar namn i porttavlor och på dörrar i samband med veckobesöket i huset. Kontaktuppgifter till fastighetsförvaltaren finns under fliken kontakt.
Porttelefon
Porttelefonen i entrén kan kopplas till din hem- eller mobiltelefon. Skicka ditt förnamn, efternamn, telefonnummer och ditt föreningsnummer (som hittas här) i kontaktformuläret på kontaktsidan. Glöm inte att ange om ert telefonnummer skall ändras eller läggas till i porttelefonen. Styrelsen uppdaterar porttelefonen med ditt valda telefonnummer inom ett par dagar.
För att öppna när någon ringer på trycker ni 5 på er telefon. För att neka inträde trycker ni #
Porttelefonen är aktiv med förprogrammerade namn och nummer mellan 08.00 - 21.00. Detta för att vi ska slippa "busringningar" på nätterna. Om ni har en gäst som kommer före eller efter dessa tider så går det nu bra för dem att slå det nummer som ni har aktiverat i porttelefonen på displayen, och det går då att öppna porten på samma sätt. Observera att det är antingen ett mobilnummer eller ett vanligt nummer inkl. riktnummer som måste slås följt av OK knappen.
Renovering och ombggnation
Alla förändringar från lägenhetens ursprungliga planlösning skall godkännas av styrelsen innan arbete påbörjas. Exempel på detta kan vara att riva en vägg eller dra om vatten och avlopp.
Uppgifter om vilken typ av renovering som ska göras, planritning över lägenheten och uppgifter om vilka hantverkare och av vilken typ som anlitas ska skickas till styrelsen för godkännande innan arbete påbörjas.
Tänk på att använda behöriga hantverkare så att det finns försäkringar och garantier på arbetet. Ett fel i er lägenhet kan mycket väl leda till något mycket större som drabbar flera lägenheter, och det vill vi gärna undvika.
Alla som planerar att renovera sina badrum måste kontakta Styrelsen för att vi då ska undersöka om det är fördelaktigt att utföra ett partiellt stambyte i samband med den tänkta renoveringen. Föreningen bekostar då den del som avser stambytet. Kontakta gärna Styrelsen för mer information.