För nyinflyttade

Välkommen som nyinflyttad i föreningen, vi hoppas att ni ska trivas!

 

Förhoppningsvis har ni redan hittat det mesta av den information ni sökte genom att titta igenom sidan, men skulle det vara något annat så är ni välkomna att kontakta någon av oss i styrelsen så ska vi försöka hjälpa till på bästa sätt.

Alla nyinflyttade bör få ett informationsblad i sin brevlåda, har ni inte fått det kan ni hitta det i filarean.

 

Bredband 

Föreningen har fiber indraget i huset vilket innebär att du inte behöver teckna något separat avtal med t.ex Bredbandsbolaget, Telia eller ComHem. Hastigheten på bredbandet är 100 Mbit/s, och det supporteras av Bredband2 (www.bredband2.se) Kostnaden för bredbandet är inkluderat i din månadsavgift. Uttaget till detta sitter i de flesta lägenheter ovanför dörren, och det är bara att plugga in i datorn eller i en router för att komma ut på nätet. Inga inställningar behöver göras i din dator. För support eller liknande, vänligen kontakta Bredband2 kundservice på 0771-811 010. Det går även bra att koppla in IP telefoni genom detta. Om du som boende önskar öka hastigheten på ditt internet finns möjlighet att göra detta för en tilläggskostnad på 149 kr/månad för hastigheten 1000/1000 Mbit/s. tilläggskostnaden faktureras av Bredband2 direkt till dig som boende. För mer information om villkoren i avtalet med Bredband2, läs dem här och här.


Namnskyltar 

Vi brukar försöka vara steget före när det gäller namnskyltar på dörrar och i trappuppgångarna, men skulle vi ha missat detta så kan ni kontaka föreningens fastighetsförvaltare Valvet som administrerar detta åt föreningen. Fastighetsförvaltaren besöker vår fastighet varje onsdag och uppdaterar namn i porttavlor och på dörrar i samband med veckobesöket i huset. Fastighetsförvaltaren nås via e-post info@valvetab.se.

  

Porttelefon

Porttelefonen i entrén kopplas till din hem- eller mobiltelefon. Vänligen meddela viket nummer du vill ha kopplat till porttelefonen så lägger vi in detta. Även detta meddelas till styrelsen

För att öppna när någon ringer på trycker ni 5 på er telefon. För att neka inträde trycker ni #

 

Porttelefonen är aktiv med förprogrammerade namn och nummer mellan 08.00 - 21.00. Detta för att vi ska slippa "busringningar" på nätterna. Om ni har en gäst som kommer före eller efter dessa tider så går det nu bra för dem att slå det nummer som ni har aktiverat i porttelefonen på displayen, och det går då att öppna porten på samma sätt. Observera att det är antingen ett mobilnummer eller ett vanligt nummer inkl. riktnummer som måste slås följt av OK knappen.

För att koppla porttelefonen till din hem- eller mobiltelefon, se information om porttelefoner.

 

Renovering och ombggnation

Alla förändringar från lägenhetens ursprungliga planlösning skall godkännas av styrelsen innan arbete påbörjas. Exempel på detta kan vara att riva en vägg eller dra om vatten och avlopp.

Uppgifter om vilken typ av renovering som ska göras, planritning över lägenheten och uppgifter om vilka  hantverkare och av vilken typ som anlitas ska skickas till styrelsen för godkännande innan arbete påbörjas.

Tänk på att använda behöriga hantverkare så att det finns försäkringar och garantier på arbetet. Ett fel i er lägenhet kan mycket väl leda till något mycket större som drabbar flera lägenheter, och det vill vi gärna undvika.